ENERGISTÄ ASIAA 

Lisää artikkeleita täällä

Työntekijämme kertovat – Näin henkilökohtainen palvelu näkyy meillä!

Henkilökohtainen palvelu mielletään nykypäivän luksukseksi. Meille henkilökohtainen palvelu on aina ollut prioriteetti.  Kun asiakkaan tarpeisiin perehdytään kunnolla, niin palvelun laatukin paranee.

Laatu viedään myös askelta pidemmälle, kun palvelu räätälöidään asiakkaan käytön ja tarpeen mukaan.  Räätälöinti antaa meille myös enemmän mahdollisuuksia joustaa ja mukautua eri tilanteisiin.

Tämän kuukauden artikkelissa työntekijämme jakavat heidän omia palvelukokemuksiaan, joihin henkilökohtainen palvelu on liittynyt oleellisesti onnistuneen lopputuloksen saavuttamiseksi.

Esimerkki 1:
” Pienen teollisuuskiinteistön vuosikulutusta saatiin tiputettua 12%”.

Kävimme tapaamassa teollisuuden alan asiakasta heidän toimitiloissaan ja huomasimme, että kiinteistön energiakulut olivat poikkeuksellisen korkeat. Haimme asiakkaan valtuuttamana tiedot heidän energiankulutuksestaan koko edelliseltä kalenterivuodelta ja jokaisen tunnin tarkkuudella.

Syötimme asiakkaan lukemat energiankulutusta mittaavaan “Energiamittari”  työkaluumme ja raportista ilmeni, että osa laitteista käyttää liikaa sähköä myös tuotantoaikojen ulkopuolella.  Huomioimme samalla tilojen lämmitysmuodon ja eri vuodenaikojen vaikutuksen energiankulutukseen. Raportistamme selvisi myös, että toimitilojen lämmitykseen kului liikaa energiaa aikoina, jolloin kiinteistö oli tyhjillään.

Ratkaisumme teollisuuskiinteistölle:

1. Vertasimme siirtoyhtiön PJ1 ja PJ2 tehosiirtotuotteita.  Asiakkaan kulutukselle PJ2 siirtotuote tuli lähes 10% halvemmaksi ja vaihdoimme siirtotuotteen asiakkaalle sopivammaksi. Siirtotuotteen asiakas voi vaihtaa maksutta kerran vuodessa.

2. Kiinteistöä oli verotettu aikaisemmin kalliimman veroluokan mukaan, mutta asiakas oli oikeutettu halvempaan teollisuuden sähköveroon. Veroluokan vaihdoksen myötä siirtokulut tippuivat 15%.

3. Sähkön hinnoittelu – Sähkösopimuksen kilpailutus. Kulutusprofiiliin sopiva halvempi sähkösopimus tiputti kokonaiskuluja 14%.

4.  Tulevaisuudessa hankimme kompensointilaitteen, joka tulee laskemaan siirtolaskun tehomaksuja.

5. Kiinteistön valaistus tullaan vaihtamaan LED -valoihin

6. Kiinteistöön on tulossa kattoremontti parin vuoden päästä ja samalla kiinteistöön tehdään kartoitus aurinkoenergista.

Esimerkki 2:
“Asiakkaan tytär muutti uuteen asuntoon ja tarvitsi sähkösopimuksen nopeasti. Sähköt saatiin asiakkaalle järjestettyä vielä saman päivän aikana.”

Asiakas soitti meille ja kertoi, että hänen tyttärensä on muuttamassa vielä saman päivän aikana uuteen kotiin. Asiakas otti yhteyttä suoraan omaan yhteyshenkilöönsä ja kertoi hänelle tilanteesta. Selvitimme asiakkaalle heidän käyttöpaikan osoitteen perusteella uuden asunnon mittarinumeron ja teimme puhelimitse asiakkaan valtuuttamana sopimuksen heidän puolestaan. Sähköt saatiin kytkettyä päälle jo ennen muuttokuorman saapumista. Asiakas oli tyytyväinen saadessaan hoidettua asian yhdellä puhelinsoitolla ja näin nopealla aikavälillä.

Esimerkki 3:
“Sulakkeiden ja siirtotuotteen vaihdolla asiakkaan siirtolasku tippui 80 eurolla kuukaudessa.”

Asiakas otti minuun yhteyttä, koska hänellä oli kaksi toimipistettä eri verkkoyhtiöiden alueilla.  Kulutukseltaan aavistuksen pienemmän toimipisteen siirtolasku oli huomattavasti kalliimpi, ja hän ihmetteli tätä kokonaiseroa laskujen välillä.

Kartoitimme kummankin toimipaikan mittarit, ja tarkistuksen myötä selvisi, että pienempään toimipisteeseen ei tarvita niin isoja sulakkeita kuin heillä silloin oli. Sulakkeet vaihdettiin ja kuukausimaksut kohteessa laskivat tämän myötä. Lisäksi vaihdoimme siirtotuotteen nykyiseen sulakekokoon ja kulutukseen sopivammaksi. Muutoksien jälkeen asiakkaan siirtolasku tippui noin 80 eurolla kuukaudessa. Tilasimme asiakkaalle sähkömiehen oman yhteistyökumppaniverkostomme kautta. Saimme sähkömiehen hoitamaan asennuksen nopealla aikataululla urakkahinnalla. Sähkötyöt asiakkaalle järjestyivät kauttamme nopeasti ja myös halvemmalla hinnalla.

Esimerkki 4 ja 5:
“Kompromissien löytäminen oli ehdotonta kevään pandemian aikana. Sekä pienentynyt sähkönkulutus että asiakkaiden heikentynyt maksukyky vaati puoleltamme sekä joustoa että nopeaa reagointia.”
Esimerkki 4:

Etenkin ravintola- ja viihdealan asiakkaiden maksukyky heikentyi pandemian myötä huomattavasti ja koko kevät oli laskutuksellemme kiireistä aikaa. Otimme asiakkaisiin yhteyttä henkilökohtaisesti kertoaksemme maksuajan pidentämisen mahdollisuudesta. Minun kohdalleni osui hotellialan asiakas, jonka sähkönkulutus oli tippunut niin paljon, että muutimme sopimuksen tilapäisesti nykyiseen kulutukseen sopivammaksi. Tällä tavalla asiakas sai pidemmät maksuajat ja sovimme myös, että seuraamme meidän päässämme kulutusta kuukausittain ja muutamme sopimuksen sitten takaisin vanhoihin ehtoihin, kun se on heille järkevintä.

Esimerkki 5:

Kevät oli laskutuksen ja perinnän osalta erittäin haastava. Useat asiakkaat olivat tilanteessa, jossa he tarvitsivat joustavia maksuehtoja eivätkä tilanteen myötä myöskään tiennyt milloin heidän maksukyky paranee. Otin yhteyttä asiakkaisiin avoimiin laskuihin liittyen henkilökohtaisesti. Saimme suurimman osan kanssa sovittua uudet maksupäivät laskuille 1-2 kuukauden päähän. Toimin ravintola-alan asiakkaiden kanssa suoraan niin, että heille asetimme perintäkiellon ja otimme yhteyttä sitä mukaan kun he pääsivät taas avaamaan. Tämä on mielestäni hyvä esimerkki henkilökohtaisesta palvelusta. En usko että monesta yrityksestä olisi oma-aloitteisesti otettu yhteyttä yrityksiin, jotka olivat isoimman avun tarpeessa.

Esimerkki 6:
“Monesti ei tiedetä, että siirtolaskustakin voidaan säästää. Palaveri asiakkaan kanssa sai minulle hyvän mielen, kun asiakas kiitti vilpittömästi siitä, että joku tarkistaa myös siirtopuolen heidän laskultaan.”

Puhelinpalaveri asiakkaan kanssa oli kummallekin osapuolelle hyödyllinen. Kerroin asiakkaalle, mitä meidän Siirto Optimointi -palvelu sisältää. Sähkönsiirto on kallistunut viime vuosina huomattavasti ja usein kilpailutetaan pelkkää sähköenergiaa, mutta siirtopuolta ei välttämättä ole tarkistettu ollenkaan. Kerroin, että emme laskuta palvelusta jos säästöjäkään ei synny. Asiakas oli kiitollinen, että tarkistamme kaikki mahdolliset säästöt myös siirtolaskusta.  Puhelun jälkeen asiakas lähetti minulle valtakirjan ja teimme heille Energiamittari -raportin, jossa olemme laskeneet asiakkaan kulutukselle niin halvimman sähköenergia- kuin siirtohinnoittelun.

Esimerkki 7:
“Asiakkaan toimitiloihin oli tulossa sähkökatkos huoltotöiden vuoksi. Ilmoitin asiakkaalle tästä puhelimitse jo hyvissä ajoin, jotta heillä olisi aikaa valmistautua katkokseen etenkin kylmälaitteita ajatellen.”

Postissa tuli meille tiedote verkkoyhtiöltä, jossa kerrottiin tulevasta sähkökatkosta asiakkaan osoitteessa. Ilmoitimme tästä puhelimitse asiakkaalle jo hyvissä ajoin, jotta heillä oli tarpeeksi aikaa valmistautua katkokseen erityisesti kylmälaitteiden vuoksi. Asiakas oli tyytyväinen, että tästä ilmoitettiin meiltä henkilökohtaisesti puhelimella. Joskus verkkoyhtiöiden tiedotteet eivät löydä asiakkaalle asti. Jos meille tulee asiakkaan postia, niin hoidamme tämän kaltaiset asiat aina puhelinsoitolla. Mielestäni tämä on hyvä esimerkki siitä, miten henkilökohtainen palvelu näkyy meillä.

Esimerkki 8:
“Soitan asiakkaalle aina heti sopimuskäsittelyvaiheessa toivottaakseni heidät tervetulleeksi. Samalla kerron heille kuka on heidän oma yhteyshenkilö, johon voi kaikissa kysymyksissä olla yhteydessä.”

Soitamme asiakkaalle jo siinä vaiheessa, kun sopimus on meillä merkitty vastaanotetuksi. Kerromme asiakkaalle siitä, että oma yhteyshenkilö palvelee kaikissa kysymyksissä ja annamme samalla oikeat yhteystiedot. Haluamme painottaa, että palvelemme mielellämme asiakasta henkilökohtaisesti, jotta asiat tulisi hoidetuksi mahdollisimman helposti yhden yhteydenoton kautta. Pitkässä juoksussa oman yhteyshenkilön hyöty korostuu, koska yhteyshenkilöllä on asiakkaan aikaisemmista yhteydenotoista ja historiasta myös tieto.

Esimerkki 9:
“Vuoden alussa kaasumarkkinat aukesivat kilpailulle ja saimme asiakaspalveluumme lukuisia yhteydenottoja kaasusopimuksiin liittyen. Mikäli emme itse pystyneet tarjoamaan asiakkaalle kaasusopimusta, selvitimme mistä he voivat hankkia sopimuksen.”

Asiakaspalveluumme tulee usein yhteydenottoja kaasusopimuksiin liittyen. Mielestäni se on hyvää palvelua, jos asiakkaalle voi samassa puhelinkeskustelussa kertoa, mistä kaasutarjousta voi tiedustella.

Etsin aina henkilökohtaisesti asiakkaalle sekä oikean yrityksen että heidän yhteystiedot, joten hänen ei tarvitse alkaa etsimään tietoa, jota voi olla hankala löytää ilman alan tuntemusta.

Esimerkki 10:
“Asiakas tarvitsi kulutus- ja hiilijalanjälkiraportin heidän toimitilojensa vuosittaisesta kulutuksesta. Selvitimme asiakkaalle heidän hiilijalanjälkensä ja tämän jälkeen lisäsimme hiilijalanjälkiraportin osaksi tuotteistoamme.”

Asiakas otti yhteyttä meille koskien heidän hiilijalanjälkeään. Emme olleet aikaisemmin tehneet hiilijalanjälkiraportteja, mutta selvitin, että pystymme tarjoamaan tätä yhtenä palvelunamme. Yhteistyökumppaniverkostomme avulla saimme hiilijalanjälkitiedot selville vaivattomasti ja lisäsimme hiilijalanjälkiraportin myö osaksi tuotteistoamme.  Tämän kaltaiset kyselyt tulevat yleistymään ilmastotavoitteiden myötä ja mielestäni tämä on hyvä esimerkki siitä, että asiakkaan puolelta tulevat kysymykset otetaan meillä hyvin huomioon.

Esimerkki 11:
“Jo kymmenien vuosien kokemus myyntitehtävistä on opettanut minulle paljon. Rento suhtautuminen asiaan sekä avoin  ja rehellinen keskustelu ovat parhaita asioita, joilla molemminpuolista luottamusta voidaan herättää.”

Jo kymmenien vuosien työkokemuksella olen itse huomannut, että rento suhtautuminen asiaan sekä avoin rehellinen keskustelu ovat parhaita asioita, joilla molemminpuolista luottamusta voidaan herättää. Tavoitteeni on aina jo ennen yhteistyön alkamista saada mahdollisimman hyvä kuva siitä, millainen henkilö puhelimen toisessa päässä on, ja olenkin mielestäni onnistunut tässä poikkeuksellisen hyvin.

Koska kokemuksia on niin monta, niin jaan mielelläni useamman niistä kerralla. Itse olen todella intohimoinen jalkapalloharrastaja ja juniorivalmentaja, ja yhden jos toisenkin kerran jalkapallo on osunut yhdeksi keskustelunaiheeksi. Alla muutama tarina matkan varrelta.

Esimerkki 11.1:

Soitin Keski-Pohjanmaanlaiseen yritykseen ja kiinnitin huomion päättäjän nimeen, joka voisi kuulua kuuluisalle pohjanmaalaiselle jalkapalloilijalle. Hän kertoi, ettei itse ole kyseinen pelaaja, mutta kaukaista sukua pelaajalle kyllä. Hän kertoi, että on itsekin pelannut jalkapalloa alemmilla tasoilla. Tämä keskustelu lähti tietysti oikein mukavalla tavalla liikkeelle meille kummallekin ja saimmekin pitkän keskustelun aikaiseksi. Kuulin myöhemmin palautetta asiantuntijaltamme, että hän oli saanut oikein kattavan jalkapallo -aiheisen tietopaketin asiakkaalta tapaamisen ja kaupanteon yhteydessä. Minusta tämä on hyvä esimerkki siitä, että linjan kummassakin päässä on vain ihminen, ja työtä voidaan hyvin tehdä rehellisenä omana itsenään.

Esimerkki 11.2:

Soitin Itä-Uudenmaan rannikolla toimivaan yritykseen.
Esittäydyttyäni ensin suomen kielellä hän vastasi minulle ruotsiksi.
Tottakai laitoin koko kömpelön ruotsinkieleni peliin ja yritin saada asiani kerrotuksi.
Asiakas naurahti leppoisasti ja vaihtoi kielen takaisin suomeen. Hän kertoi vain tarkistaneensa, että tuleehan palveluammatissa oleva henkilö tulee molemmilla virallisilla kielillä toimeen.
Vaihdoimme kieliä vielä useaan otteeseen ensin saksaan ja sitten venäjän ja portugalin kieleen. Keskustelu jatkui monilla eri aiheilla vielä tämän jälkeenkin ja liki puolen tunnin puhelun päätteeksi asiantuntijakäynti tuli sovituksi.

Esimerkki 11.3:

Korona on sinänsä tympeä asia, mutta ilmeisesti vastoinkäymiset yhdistävät meitä kaikkia.
Soitin keväällä erääseen rakennusliikkeeseen, jonka ostaja suhtautui alusta asti myönteisesti meihin, mutta heidä uuden hallinsa rakennusaikataulu petti useaan kertaan.
Tämän vuoksi soittelin useampaankin otteeseen yritykseen tiedustellakseni tilanteesta.
Keskustelimme samalla koronan aiheuttamista vaikeuksista niin työ- kuin yksityiselämässä. Molemmin puolin keskustelimme erityisesti lapsista ja lapsenlapsistamme.
Asiakas oli kauppoja tehdessä maininnut keskustelusta myös asiantuntijalle – toivottavasti asiakkaalle jäi meistä mukava ja helposti lähestyttävä kuva.

Kiitämme teitä artikkelin lukemisesta. Jos tarviset henkilökohtaista palvelua, ole meihin yhteydessä milloin vain ja yhteystietomme löydät täältä

Mukavaa syksyn odotusta toivottaa koko Plussa Suomen tiimi!

 

Kirjoittaja:

Mari Reijonen

Plussa Suomen markkinointi