sähköveroluokan oikaisulla voidaan hakea liikaa maksettua veroa takaisin

 

 

 

Sähköveroluokka 1 vs. Sähköveroluokka 2

Sähkölasku koostuu kolmesta eri osasta; sähköenergia, sähkönsiirto sekä energiavero.

Sähköveroluokkia on kaksi. Veroluokka 1 ja alhaisempi veroluokka 2, jota kutsutaan myös teollisuuden sähköveroksi. Hintaero näiden kahden veroluokan välillä on huomattava. Sähkölaskun loppusummasta noin 30% on sähköveroa, mikäli asiakas kuuluu veroluokkaan 1. Jos yritys kuuluu halvempaan veroluokkaan, verojen osuudeksi jää vain kolmasosa ensimmäiseen vaihtoehtoon nähden. Moni maksaa tietämättään liikaa sähköveroa kalliimman veroluokan mukaan. Veroluokan oikaisun jälkeen monet yrittäjät ovat saaneet mittavia rahanpalautuksia, sillä liikaa maksettua veroa voidaan hakea takaisin myös takautuvasti.

Mistä tiedän mihin veroluokkaan yrityksemme kuuluu?

Erityisesti tuotantoa ja valmistusta verotetaan aina halvemman veroluokan mukaan. Myös ammattimainen kasvihuoneviljely sekä kaivostoiminta ja louhinta kuuluvat halvempaan veroluokkaan. Esimerkiksi keskimäärin 100 000 kWh vuodessa kuluttava leipomo voi säästää yli tuhat euroa joka vuosi. Mistä syystä väärään veroluokkaan päädytään? Verkkoyhtiöt laittavat asiakkaat oletuksena veroluokkaan 1, mikäli asiakas ole tehnyt erillistä ilmoitusta.

Mitä tehdä, jos minua on verotettu virheellisesti kalliimman veroluokan mukaan?

Väärään veroluokkaan päätyneet asiakkaat voivat hakea veroluokan oikaisua. Liikaa maksettua veroa voidaan hakea takaisin. Veronpalautuksia voi saada myös aikaisemmilta vuosilta.

Plussa Suomi tarjoaa yhtenä palvelunaan veroluokan oikaisua

Jo vuosien ajan olemme auttaneet asiakkaita sekä veroluokan vaihdossa että veronpalautusten hakemisessa. Jos muutoksia ei veroluokkaan ei tarvitse tehdä, emme mekään lähetä työstämme laskua.

Mikäli haluat tarkistaa sähköverosi, ole meihin yhteydessä ja kerromme asiasta mielellämme lisää.

Linkit: 

https://yle.fi/uutiset/3-11192248

https://yle.fi/uutiset/3-11192248

Säästeliästä kevättä toivottaen,

Plussa Suomen tiimi

Kirjoittaja: 

Mari Reijonen

Plussa Suomen markkinointi